1- بر روي پيام اصلي تمرکز کنيد
در صورتي که قصد داريد يک سخنراني ارائه دهيد، گام نخست تمرکز بر روي موضوع آن است. حتي اگر طرح کلي متن مانند الهام يا قدرت به شما داده شده باشد، اين تنها يک موضوع کلي است که بايد ديدگاههاي خود را تحت آن بيان نماييد. فهرستي از چهار پيام کوتاه در ارتباط با سخنراني آماده کنيد. اين ليست را ميتوان بهصورت امري نوشت. براي موضوعي چون قدرت اين چهار پيام ميتواند شامل موارد زير باشد: هرگز تسليم نشو، بر شکست غلبه کن، بدنت را قوي کن و نقاط قوت خود را بشناس. اگر براي يافتن اين پيامها گير کردهايد، اشاره به سياستهاي فعلي يا زمينههاي اجتماعي شما ميتواند بينش جديدي به موضوع سخنراني بدهد.
2- سه ايده پشتيباني در نظر بگيريد
با تمرکز بر روي پيام اصلي خود با شواهد و مدارک حمايتي، آن را تقويت کنيد. پيغام قويتر براي شنوندگان بهمراتب بيشتر طنينانگيز است. براي ارائه ايدههاي پشتيباني، از خود بپرسيد «چرا» اين موضوع را انتخاب کرديد؟ به عنوان مثال، براي قسمت هرگز تسليم نشو، ميتوانيد بپرسيد: چرا هرگز نبايد تسليم شد؟ فهرستي از چندين ايده پشتيباني تهيه کرده و آن را به طور کامل مطالعه کنيد و در انتها، ايدههاي ضعيفتر که پيام اصلي را حمايت نميکنند کنار بگذاريد.
3- به مخاطبان خود توجه کنيد
پس از تمرکز بر پيام اصلي و ايدههاي پشتيباني سخنراني، در گام بعدي بايد مخاطبان خود را در نظر بگيريد. شناخت مخاطبان و آنچه از اين سخنراني انتظار دارند، ميتواند در انتخاب مناسبترين نحوه سخنراني جهت تأثيرگذاري بيشتر اثربخش باشد.
4- يک سخنران باهوش باشيد
برخي از سخنرانان تصميم به تعميم موضوعات پيچيده در سخنراني ميگيرند؛ چراکه فکر ميکنند درک آن براي مخاطب سادهتر است. شنوندگان به نمونههاي واقعي و داستانهاي شخصي تمايل بيشتري داشته و بهتر با آن ارتباط برقرار ميکنند؛ بنابراين جزئيات را در سخنراني خود در نظر بگيريد. يک حکايت شخصي در مورد اينکه چرا نبايد تسليم شد، بسيار مؤثرتر از فقط بيان مسئله است. در حوزههايي که علاقه و دانش شما همپوشاني دارند، عموماً دستتان بازتر خواهد بود. از بيان نکات طنز و جوکهايي متناسب با موضوع سخنراني نهراسيد. يک شوخي کوچک با خود، جمعيت را با شما همراه کرده و ميتوانيد از آن به عنوان يک ضربه استفاده کنيد.
5- اختصار در سخنراني بسيار عاقلانه است
برخي از مؤثرترين سخنرانيهايي که تا به حال انجام شده، مختصر بودهاند. سخنراني «من رويايي دارم» نيز 17 دقيقه طول کشيد. يک فرمول خوب اين است که خود را براي زماني کمتر از زمان خواسته شده آماده کنيد، چراکه غالباً افراد تمايل دارند در ميزان توجه مخاطبان اغراق کنند.
6- بازخورد مهم است
پس از ايراد سخنراني، بازخوردي که از شنوندگان دريافت ميشود، بسيار مهم است. سخنراني خود را براي شخصي قابل اعتماد خوانده و از او تقاضاي بازخوردي صادقانه داشته باشيد. بهخصوص از او بخواهيد موارد گيج کننده يا ناواضح را بيان کند. هرچه پيام مطلب جذاب باشد، سخنراني مؤثرتر خواهد بود.
7- تماس چشمي مهم است
در طول سخنراني، به مخاطبان خود نگاه کنيد. به جاي يادداشت کردن کل متن بر روي کاغذ، آن را بهصورت موردي بنويسيد؛ در اين صورت حين سخنراني نيازي به زل زدن به يک قطعه کاغذ و خواندن متن نخواهيد داشت. برقراري ارتباط بصري با مخاطب اعتماد به نفس فرد را افزايش ميدهد.
8- از حرکات مناسب استفاده کنيد
يک ژست خوب در کنار شوخ طبعي ميتواند به درک بهتر گفتار شما کمک کند. براي اثربخشي بهتر، سخنراني خود را با حرکات مناسب همراه کنيد. اگر استرس داريد، سعي کنيد دستان خود را در برابر تريبون قرار دهيد. اين کار به استواري بيشتر کمک ميکند.
9- هر زمان که لازم بود قدم بزنيد
در صورت غيررسمي بودن سخنراني، قدم زدن از يک طرف صحنه به طرف ديگر کمک ميکند تا با مردمي که در قسمتهاي مختلف نشستهاند، ارتباط برقرار کنيد. اين کار باعث جذب مخاطب شده و اعتماد به نفس شما را افزايش ميدهد.
10- از پشتيبان استفاده نماييد
ميتوان از پشتيباني متناسب با سخنراني جهت تمرکز حواس مخاطب بهره ببريد. اين پشتيبان ميتوانند هر چيز مفيدي باشد، مثلاً نموداري که بين شرکت کنندگان توزيع ميشود و يا حتي يک آيتم شخصي براي رساندن محتواي سخنراني. پشتيبانها ميتوانند گفتار شما را شخصيسازي کرده و علاقهمنديهاي شما را به سخنراني اضافه کنند. براي سخنراني استفاده از حداکثر يک يا دو پشتيبان کافي است.
منبع: چطورپديا
درباره این سایت